طراحی مجتمع تجاری-اداری شهررشت

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

طراحی مجتمع تجاری-اداری شهررشت

۸ بازديد ۰ نظر

طراحی مجتمع تجاری-اداری شهررشت

طراحی مجتمع تجاری-اداری شهررشت

دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل docx
حجم فایل 16.455 مگا بایت
تعداد صفحات 106
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فایل دانلودی حاوی یک فایل ورد ( word )قابل ویرایش و شامل جدول و نمودار و نقشه و عکس و..... میباشد.

فهرست مطالب فایل دانلودی:

12

فصل اول

13

مقدمه

1-1

14

ضرورت انجام موضوع

1-2

14

اهداف تحقیق

3-1

14

بیان مسئله

4-1

15

پیشینه وسابقه موضوع

5-1

15

ساختار پروژه نهایی

6-1

16

فصل دوم

17

مفاهیم مرتبط با موضوع

 

17

تاریخچه مراکزتجاری در ایران

2

20

انواع مراکز خرید

2-2

21

انواع مراکز خرید از نظر وسعت و حوزه نفوذ

1-2-2

23

انواع مراکز خرید از نظر اقلیم

2-2-2

25

فصل سوم

 

قوانین وضوابط حاکم بر مجتمع تجاری واداری

 

26

تجاری

3

26

نکاتی درطراحی مراکزخرید

1-3

30

تسهیلات برای خریداران

2-3

30

ورودی و خروجی ها

1-2-3

31

پنجره ها

2-2-3

31

پلکانها

3-2-3

32

پله برقی

4-2-3

32

نقاله مسافرتی

5-2-3

32

آسانسورها

6-2-3

33

سطح شیبدار

7-2-3

34

روابط پارکینگهاوترافیک

3-3

36

رستوران

4-3

37

توزیع کالا

5-3

38

ویترین ها

6-3

38

فضاهای خدماتی

7-3

38

کافی شاپ

8-3

38

مسیر دسترسی (گذرگاهها)

9-3

39

محل های انبار و بسته بندی

10-3

39

دما و تهویه

11-3

39

عمق فروشگاه

12-3

39

مقررات وضوابط اجرائی درحوزه اراضی تجاری

14-3

44

فصل چهارم

 

نمونه های موردی

 

45

نمونه موردی داخلی

4-1

60

نمونه موردی خارجی

4-2

68

فصل پنجم

 

مطالعات عوامل موثر برسایت

 

69

مطالعات استان گیلان

5-1

73

مطالعات ومعرفی شهرستان رشت

5-2

74

خصوصیات معماری شهرستان رشت

5-3

74

تاثیر عوامل اقلیمی برساختمان

5-3-1

76

فصل ششم

77

تحلیل سایت وروند طراحی

 

82

تحلیل سایت مجتمع تجاری اداری

1-6

 

نقشه های طراحی شده سایت

2-6

 

نقشه های معماری وپلانها

1-2-6

 

نماها

2-2-6

 

برش ها

3-2-6

 

رندرها

4-2-6

 

شیت های معماری

5-2-6

 

فهرست اشکال

 

14

نمونه ای از بازارهای اولیه در ایتالیا

1-1

17

نمونه ای از بازارهای قدیمی درایران

1-2

45

مرکزخرید تیراژه تهران

1-4

52

مرکز خرید سیتی سنتربندر عباس

6-4

55

مجتمع تجاری الماس شرق مشهد

7-4

61

مرکز خرید سلفریجز در بیرمنگام

8-4

69

نقشه وتقسیمات سیاسی استان گیلان

1-5

72

طبیعت استان گیلان

2-5

81

موقعیت زمین طراحی

1-6

83

سایت زمین طراحی

2-6

84

معرفی اطراف سایت

3-6

86

ایده وکانسپت

4-6

87

سایت و نقشه های فنی

5-6

     

105

منابع وماخذ

 

قسمتی از متن

مراکز تجاری قلب شهرهای امروزند .ازدیربازفضاهای تجاری از ارکان هرمجموعه زیستیبوده ودر واقع حکم قلب را برای آنها ایفاکرده است .این اهمیت درطول تاریخ دچارفرازونشیب هایی بوده ولیکن هیچ گاه نقش خودراازدست نداده است.امروزه به دلیل مشکلا ت ناشی از شهرنشینی، کمبودفرصت امکانات جدید، خریداران ترجیح می دهند با اتومبیل به مراکز خریدمراجعه ودرکمترین زمان ممکن کلیه مایحتاج خودرابصورت ماهیانه ویا هفتگی تهیه نمایندبه همین دلیل درسالهای اخیرایجاد فروشگاه های زنجیره ای که درآن مایحتاج خریداران ارائه می گردد،به شدت رشدیافته ورقابت بین آنهاباعث ایجاداندیشه های جدیددرارائه سیستم ها وخدمات مهم جهت جلب رضایت مراجعین شده است .این مجموعه ها کاربری های بسیار متنوعی همچون تجاری ، اداری ، ورزشی ، تفریحی و غیره را در بر می گیرد و هر روز پیچیده تر و وسیع تر می شوند. در دنیای مصرفی امروز مرکز تجاری محلی برای پاسخگویی به نیاز های اساسی انسان نیست ، بیشتر جایی است یرای فرو نشاندن عطش مصرف ، حتی مصرف تصاویر پشت ویترین ، تصویر کالاهایی که لزوماً نمی خریم . روزگاری شهرهای باستان با معابد رب النوعها آراسته می شدند و امروز مرکز تجاری معبدی است که مردم آرزوهای خود را از آن طلب می کنند . جنبه مهم دیگر مراکز تجاری نقش آنها در زندگی اجتماعی شهر است . آلودگی هوا ، شرایط نامناسب آب و هوایی ، عدم امنیت روز افزون خیابانها، دوری مسیرها ، نیاز به تمرکز برای کاهش هزینه ها ، صرفه جویی در وقت و ... مراکز تجاری را به فضاهای گذران فراغت و روابط اجتماعی نیز تبدیل کرده است . مراکز خرید امروز همان نقش و مشخصات مراکز شهر های گذشته را دارند.

2-1ضرورت انجام موضوع

گرفتگی و اندوه در زندگی شهری امروز نشان میدهد که باید به فعالیت و تحرک اجتماعی فرهنگی در شهر توجه داشت از سوی دیگر با رشد شهر نشینی و افزایش جمعیت شهرها شکل شهر های امروزی ما شکلی پر تنش و به دور از نگاه های محوری در برخورد با فعالیت های انسانی می باشد.نماد ها و نشانه های گذشته از بین رفته و انسان امروزی به سرعت خود را در شهری گم شده می یابد. شهر های امروزی ما نیازمند به نشانه هایی برگرفته از روح زمانه خود می باشد که نگاه به آینده را به مخاطب خود عرضه دارد. همان طور که کول هاس بیان می کند »در هر جامعه ای نیازی حیاتی به نماد ها نشانه ای است که عرصه ای با خصلت ویژه ایجاد کند ،ساختار هایی که تار و پود خاطره حیات را شکل دهد با توجه به نقش کلیدی مراکز تجاری به عنوان یکی از عناصر اصلی شکل شهر(در نهضت های معاصر طراحی شهری تسهیلات تجاری یکی از عناصر اصلی شکل شهر می باشد.) که از گذشته های دور تا کنون بازارها و مراکز تجاری شکل دهنده ساختار اصلی شهر و علاوه بر نقش خرید و فروش ، محلی است که در آن نوعی فعالیت اجتماعی فرهنگی دیده می شود و محل برخورد افکار و عقاید و مرکز فعالیت های اجتماعی است بدیهی است مراکز خرید و بازارها قابلیت تبدیل شدن به نشانه ای برای شهر را دارا هستند.همانطور که مطرح گردید با توجه به نقش محوری مراکز تجاری در شهرهای امروزی، لزوم بازنگری در شیوه های جدید طراحی مراکز تجاری ، با نگاهی که مبین روح زمانه خود بوده و افق آینده را پیش روی ما قرار دهد و به عنوان نشانه ای برای شهرمان مطرح گردد کاملا محسوس می باشد.

و......

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.